wtorek, 6 stycznia 2015

El dia de los Reyes Magos-prezenty, cabalgata i węgiel.

¡Hola!
Dawno mnie tu nie było, pomimo wolnego muszę trochę się pouczyć do szkoły i na konkurs, mam też trochę czasu na czytanie książek i odwiedzanie rodziny.
Ostatnio powitaliśmy nowy rok.
año nuevo-nowy rok
Z tej okazji też życzenia dla was
¡Prospero año nuevo!
Dziś 6 stycznia, a więc Hiszpanie obchodzą  jedno z ich najważniejszych świąt. Święto Trzech Króli.
los Reyes Magos-Trzej Królowie
Źródło:piturda.com

Jest to najważniejsze święto hiszpańskie. Co najciekawsze, to właśnie wtedy dzieci otrzymują prezenty, które czekają na nie w bucikach wystawionych wieczorem, lecz czasem znajdą je też pod choinką w dzień Bożego Narodzenia. Grzeczne dzieci, które zasłużyły na prezent otrzymują go, lecz ci, którzy nie do końca zasłużyli na prezent zasługują na węgiel.
Karalońską tradycją jest także ustawienie w domu małego pieńka z wymalowaną twarzą, tradycyjną katalońską czapeczka, przykrytego kocykiem caga tio. Podczas świąt dzieci mają drastyczne zadanie-uderzają w niego najczęściej patykami, gałązkami aż nie "wydali" prezentów.
Warto wspomnieć też o tradycyjnym cieście hiszpańskim, specjalnie przygotowywanym na to święto-Roscón de Reyes(czyli pierścień królów). Ma ono owalny kształt nawiązujący do korony i jest dekorowane bakaliami, które symbolizują klejnoty. W całym cieście ukryte są dwie rzeczy-ziarno fasoli lub bobu, a także malutka figurka Dzieciątka Jezus. Znalazca figurki zostaje tego dnia koronowany na króla, nosi specjalną papierową koronę. Ten, kto znajdzie fasolkę kupuje w przyszłym roku ciasto(lub płaci za tegoroczne-istnieje kilka wersji).
Źródło:wikipedia. org

W Katalonii można znaleźć inną odmianę tego ciasta-Tortell des Reis, czyli okrągłe ciasto drożdżowe z marcepanowym nadzieniem, całe ozdobione glazurowanymi owocami.
Ostatnią rzeczą, o której dziś napisze jest Cabalgata. Jest to parada przechodząca w wieczór, 5 stycznia. Można zobaczyć tam trzech króli, a także liczne zwierzęta. Dzieci uwielbiają im się przyglądać, szczególnie, że wiedzą co będzie na nie rano czekać.
Źródło:wikimedia.org

Dla mnie 6 stycznia jest wigilią Bożego Narodzenia. A jak wy obchodzicie ten czas?
¡Hasta la vista chicos y chicas!

15 komentarzy:

  1. kochana, co powiesz na wspólną obserwację? zacznij i daj znać u mnie abym mogła się odwdzięczyć MÓJ BLOG->KLIK +byłabym wdzięczna jakbyś poklikała w 3 sukienki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajnie, że piszesz o takich tradycjach świątecznych ;)

    Dodasz komentarz? Będzie mi bardzo miło. :)
    malinowe-ciasto.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. haha genialny blog :D w wakacje zamierzam pojechać do Hiszpanii. Dodaje do obserwowanych :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny blog. Obserwuję! Uwielbiam marcepan, za rok postaram się aby znalazł się na naszym stole.

    OdpowiedzUsuń
  5. Fantastycznie że interesujesz się Hiszpanią :)
    zwyklyblog-zwyklejdziewczyny.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny blog z pasją! :D Ja z kolei uwielbiam Włochy, więc wcale się nie dziwię, ze obce kultury mogą fascynować :D Miło było dowiedzieć się co nieco o tym, jak to hiszpańczycy spędzając Trzech Króli :)
    http://odkrywajzalicja.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam Hiszpanię, na dodatek uczęszczam do klasy iberystycznej ^^
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie:

    http://aldrazek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajny pomysł na bloga ;] Ja chciałabym się nauczyc hiszpańskiego :)
    http://you-always-be.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawy blog, poleciłam mojej koleżance i jeszcze bardziej jej się spodobał! ;) Po za tym, nominowałam Cię do LBA. Więcej szczegółów TUTAJ!

    OdpowiedzUsuń
  11. z Hiszpanii pochodzi mój ulubiony klub piłkarski!
    Miłego dnia!:)
    xcarli3x.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam Hiszpanię! Szczególnie Barcelonę :)

    http://www.by-mickey.blogspot.com/2015/01/you-forever-oh-forget-it.html

    OdpowiedzUsuń
  13. zostałaś nominowana do LBA :) więcej info u mnie slodkablondi.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Wygadaj się na całego ;p